Her på denne side ligger der forskellige resurser til rådighed. Det er mange af de ting, Jens Christian selv eller sammen med andre har været med til at udvikle gennem tiderne – og ønsker at give alle mulighed for at benytte sig af.
Ud over resurserne på denne side stiller Udviklingsplatformen for Scenekunst en hel del til rådighed under deres UPgrade, som er en digital værktøjskasse skabt med henblik på at opgradere den enkelte inden for scenekunsten. Klik her for at gå på opdagelse i deres resurser. Udviklingsplatformen har derudover en Branchekalender, hvor de er med til at skabe overblik over frister, festivals, open calls og events. Klik her og følg med.
Performing Arts Platform i Aarhus har ligedes forskellige værktøjer på deres nyredigerede hjemmeside. Klik her og læs mere.
Teaterforeninger og vedtægter
Det er som udgangspunkt ikke nødvendigt at have en teaterforening eller et CVR-nummer for at kunne søge penge hos Statens Kunstfond. Man kan godt søge i sit eget CPR-nummer – men man skal være meget opmærksom på, at man som privat person får oplyst beløbet på sin egen selvangivelse – og skal derfor også selv opgive udgifter for ikke at blive beskattet af beløbet. Derudover kræver Skat, at man betaler AM-bidrag på 8% af beløbet inden man kan fratrække udgifter.
Man kan ikke længere søge i sit CPR-nummer og så få beløbet overflyttet til administration i et CVR-nummer hos en anden administrerende enhed. Ansøger er juridisk forpligtet. Søger man private fonde eller kommuner og regioner, stiller flere krav om at man har CVR-nummer i stedet for CPR-nummer – og hos nogle stiller de endvidere krav om, at man skal være forening eller institution (og det er ikke nok at være enkeltmandsvirksomhed).
Det kan derfor være godt at have sin egen teaterforening, således at man ikke blander sin privatøkonomi sammen med sine tilskud og sit kunstneriske virke.
Jens Christian afholdt 25. oktober 2022 et webinar for Performing Arts Platform og Udviklingsplatformen for Scenekunst, hvor der var adgang adgang for alle.
Webinaret blev optaget på video, der er link til den her.
I power pointen er der er flere links til hjemmesider og dokumenter – som også for nogens vedkommende er herunder.
Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven
Forslag til nye vedtægter oktober 2022
Forslag til kontoplan i VISMA e-conomic, oktober 2022
Center for frivilligt Socialt arbejde har en rigtig god guide til, hvordan man starter en forening. Den giver gode forklaringer på, hvad man skal gøre i hvilken rækkefølge. Klik her for at læse mere.
Ansøgning
En ansøgning skal være en klar og konkret beskrivelse af dit projekt eller forestilling – og skal på en kort og præcis måde forklare, hvorfor du brænder for det du gør (hjerteblod) – og kunne formidle måden, du ønsker at gøre det på. Ganske enkelt!
Ok, så enkelt er det måske ikke og processen med at få beskrevet tingene kan godt være lang og snørklet – men deadline flytter sig ikke, så presset kan blive stort til sidst.
Den gode ansøgning består en håndfuld elementer – HV-spørgsmål – som du skal kunne svare på og uddybe (de tre øverste er de vigtigste):
- Hvad? Tema. Beskrivelse uden farver og superlativer. Man skal kunne se det for sig.
- Hvorfor? Motivation og relevans. Personlig uden at blive privat (og patetisk).
- Hvordan? Visuelt og fysisk. Praktisk (meget firkantet og praktisk).
- Hvem? Publikum og kunstneriske samarbejdspartnere.
- Hvor? Spillested, måske site specific.
- Hvor meget? Beløb – og et godt budget.
Resume til sidst: Op foran som en manchet til en avis.
En manchet er den typografiske betegnelse for en lille tekst i en artikel, som kort og præcist resumerer hovedpointerne af indholdet. Manchetten er ofte fremhævet i fed skrift. Den kan stå i starten af en artikels tekst (brødtekst), dvs. mellem overskrift (rubrik) eller underoverskrift (underrubrik) og artikeltekst. Idéen er at læseren skal vide hvad teksten handler om alene ud fra indholdet af overskrift og manchet. (Wikipedia: manchet).
Budget
Et budget skal som ansøgningen være professionel! Ikke noget med at tænke, at man søger nok dobbelt så meget, som man har behov for – for så får man nok det halve. Budgettet skal afspejle projektet/forestillingen på samme måde som ansøgningen og være lige så professionelt – og i budgettet må ikke være ting, der ikke er beskrevet i ansøgningen – og vice versa.
Jens Christian afholdt 14. december 2022 workshop om ansøgnings- og arbejdsbudgetter hos Performing Arts Platform.
I den forbindelse lavede han en power point-præsentation, som kan hentes her.
Ansøgningsbudgetter
Produktionsbudget med udgangspunkt til lønninger x måneder
Excel-arket er åbent, men farverne indikerer, hvilke felter man skal arbejde i, og hvilke, der er sammentællinger (og som man skal passe på med at røre ved). De røde er beregnet til indtastninger og de grå er sammentællinger. Alle rækker kan slettes (hvis man ikke har behov for det), og der kan indsættes nye. Alle tallene er EKSEMPLER, ikke faste beløb – de afhænger af projektet/forestillingen. Og har man ikke brug for et turne-budget, så slet det hele (husk bare at rette sammentællingerne til).
Ansøgningsbudget til private fonde
Disse budgetter kan ikke bruges, når man søger Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst. De kræver, at man bruger deres eget budget. Men budgetterne her er gode at bruge som arbejdsbudgetter, så man sikrer, at man får gennemtænkt alle elementerne.
Ansøgningsbudget til Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (december 2022)
Arbejdsbudgetter
Arbejdsbudget, 1. skridt efter tilsagn
Arbejdsbudget, 2. skridt med ændringer
Arbejdsbudget, 3.. skridt med flere ændringer
Regler og lovgivning
På området er lovgivning, der skal følges, når man ansætter personale og der er regler og overenskomster, der i nogle tilfælde skal følges.
Dansk Teater (tidligere TIO) samt Dansk Skuespillerforbund har en del resurser, som de stiller til rådighed. Hos Dansk Teater er f.eks. links til funktionærloven, ferieloven samt ansættelsesbevisloven. Derudover ligger de inde med overenskomster på deres område, forslag til standardkontrakter, lønsatser og andet. Klik på menu-punktet “Rådgivning” øverst på deres side og oversigten kommer frem.
Hvis du vil se, hvordan overenskomsten ser ud mellem Dansk Skuespillerforbund og Dansk Teater (tidligere TIO), kan du klikke her og kigge på Skuespillerforbundets forskellige overenskomster. Dansk Skuespillerforbund har også forskellige vejledninger og råd i forbindelsen med lønforhandlinger, sygdom, ledighed, skat samt ophavsret.
Fondsoversigter
Projektcentret i Dansehallerne havde i en årrække produceret en opdateret fondsoversigt. Arbejdet med fondsoversigten blev overtaget af Udviklingsplatformen i samarbejde med CPH Stage. De har i deceber 2020 udgivet en nyrevideret liste. Listen er god som oversigt over de forskellige fonde – men det er vigtigt at man orienterer sig på de enkelte fondes hjemmeside, inden man søger. Klik her for at downloade oversigten fra Udviklingsplatformen.
Legatbogen er en stor gratis database med ca. 12.000 fonde og legater. Man kan søge på kryds og tværs inden for forskellige emner og områder samt læse om de enkelte fonde og se, hvad de kræver. Der er også lagt ansøgningsskemaer og andre links op på de forskellige fonde.
Klik her for at læse mere på siden.
IETM (International network for contemporary performing arts) har på deres side en “Fund-Finder”, som er en stor guide med oversigt over samt beskrivelse af forskellige fonde, der har et internationalt sigte, herunder også EU-fonde. Guiden er på engelsk.
Klik her for at gå på opdagelse